SaveyE Products ställde ut på Stora Nolia Mässan i Piteå 2-10 augusti och blev en succé

12.08.2014 21:03

               Efter en runda i Frankrike för att hämta dom godaste korvar och annat gott, exklusiva choklad krämer och allt utöver vanliga Syltar, fortsatte vi i norra Sverige till Piteås Stora Nolia Mässan, en av dom största i Norden.

                Strax innan på vägen mot Piteå fick jag träffa Anne Von Porat, Veckomagasinets bloggare, som skulle lämna några smakprover till någon bekant till henne, som uppskattar och tycker om Delikatesser, och Släkt till Kungen, hon och hennes make godkännde mina korv, varav korv med anka var hennes favorit. 

               Stora Nolia var min första riktig mässa, den första jag själv var  utställare, och den första dagen var lite panik med olika uppgifter och fixa våran montér. Även om jag var själv med mitt företag SaveyE Products Imports, så delade jag min montér med 2 andra personer, Martin Eriksson från SBW, och Pascaline från Passi Kb som sålde afrikanska smycken och tyger. Då bodde vi i ett före detta mental sjukhus, var rädd för andar, men sov tydligen riktigt bra på Furunäsets Hotell och Konferens.

                Valde att wrappa mitt bord i en norsk flagga, det gjorde att flera "blått/vitt/rött" delar var på plats på bordet som representerade då inte Norge, men förstås Frankrike, själva bordet var tillräckligt stort för att visa lite av olika produkter, och kunde dock lagra min varor under bordet, blev lite panik i sista sekund med ljuset så Clas Olsson fick jobba extra den dagen och dagen innan.

                Vädret på lördagen 2 : Soligt och varmt! Var inte så många som besökte montérn men fick några korvar sålda, och först och främst var jag inställt för att kunden skulle smaka mina produkter  så han skulle rekommendera oss till sin favorit Delikatess Butik.

                Vädret från söndagen 3 till Torsdagen 7 var soligt och väldigt varmt, nästan som vid Medelhavet, då besökare var inte så många inne i Hallerna, däremot började jag sälja på riktigt goda korvar och sylt, Pâte à Tartiner blev lite svårare att sälja då tänkte jag på att få hjälp med detta.

                Kontaktade den Pannkaka avdelningen som hade en montér på mässan oxå, och han tyckte att det var en bra idé att lämna några produkter och mina visitkort på hans montér så folk kunde smaka mina Choklad krämer på deras pannkakor, flera besökare kom och köpte dessa efter att dom smakade på pannkaka montérn..

 

               Vädret sen blev lite annorlunda och mycket svalare, då kom mycket mera besökare inne i Hallen.. 

Sen hände något jag var inte riktigt förberett med: Mina korvar tog slut på fredagen, Då måste jag hitta ett sätt att sälja mer. Den gången kunde jag hämta pannkakor och göra smakprov på Pâte à Tartiner själv direkt på min montér medans han fortsatte att sälja på sin montér.

Sålde då mycket mer och folk verkligen tyckte om dem.

               Fyra smaker hade jag valt från början att importera, men vi har några mera varianter på Vecko Förpackningen, och då kunde alla smaka och kommentera.

               Självklart hade vi lite tid efter mässan för att njuta av den tropiska värmen, och tog lite kort på omgivningen, själva arangemenget var riktigt lyckad för mig tycker Jag i alla fall, för att jag fick smaka på Produkterna och besökare i så fall tog mitt kort och eventuellt skulle lämna det till deras favorit Delikatess ställe så dom kunde beställa av mig i framtiden. 

 

               Vi fick träffa otroligt snälla franska älskare som bjod oss hem för middag och visade sin hobby för oss, Ralf som han heter tillverkar unika smycken och pratar franska helt utan brytning, hennes ung fru talar oxå franska med en verkligen charmigt aksent och dom såg ut riktigt lyckliga tillsammans. "Les Vieux Mariés" från Michel Sardou kan sammanfatta detta paret.

En stor Tack till Enriette och Ralf som blev våra värd på onsdag kväll.

 

På vägen hem, stannade jag i alla lite större städer som hade Delikatess butik, lämnade smakprov till hotellet till exempel och bad dem vänta på att Delikatess ägare kom och hämtade dem. I Gävle fick jag träffa ägaren till Ellens Skafferi , En Delikatess Butik som fick en låda med Söta Saker att smaka,

Och i Uppsala blev det oxå ett träff med Tehörnan , som oxå säljer lite marmelader och sylt.

Sen vägen mot Borås blev det lite stopp för att lämna några beställningar, ja, Stora Nolia Mässan blev en succé för SaveyE Products Imports